woensdag 18 maart 2015

Cha Cha Cha

De chachacha is een dans die is ontstaan in Cuba en in het begin van de jaren 50 opdook in de nachtclubs van de Verenigde Staten. De Amerikanen - in tegenstelling tot de Europeanen - dansten reeds de mambo die de directe voorvader van de chachacha is.
In het begin van de jaren vijftig begonnen meerdere Cubaanse componisten de Danzón te spelen met een licht gewijzigd ritme. Enrique Jorrín, componist, violist en directeur van het Cubaanse dansorkest 'América' uit Havana creëerde een eenvoudig te dansen versie door de gezongen melodie en de gespeelde muziek iets van elkaar los te koppelen. Hij maakte van de vierde tel een gesyncopeerde tel, waardoor het klonk als een slow-mambo, maar de gezongen melodie doet dat niet.
Het eerste deel van zijn 'La engañadora' wordt algemeen beschouwd als de voorvader van de chachacha. (Het tweede deel is mambo).
"La engañadora" is een lied geschreven door violist Enrique Jorrín en voor eerst opgenomen door het Orquesta América in maart 1953. Kort na de release werd het de meest verkochte single van platenmaatschappij Panart. "La engañadora" wordt algemeen beschouwd als de eerste cha-cha-cha. Er wordt geschat dat tussen 1953 en 1954, 13.000 exemplaren van de single zijn verkocht, een unicum voor Cuba's eerste onafhankelijke platenlabel. Op 30 juni 1953 werd het nummer als cover opgenomen door zanger Miguelito Valdés ondersteund door pianist René Hernández's Conjunto, en door Seeco aangekondigd als een ritmo de cha cha cha.
De naam "cha-cha-cha" kwam eigenlijk uit het refrein van de oorspronkelijke B-kant, "Silver Star", ook dat nummer werd een hit. In de oorspronkelijke Panart versie werd "La engañadora" aangekondigd als een "mambo-rumba" en "Silver Star" als een danzón.

Na Miguelito Valdés zijn cover volgden vele andere versies opgenomen in Cuba, Mexico en de US, door artiesten als René Touzet, Tito Rodríguez en Pérez Prado, en hierdoor is het een van de meest invloedrijke Cubaanse liederen geworden.
De chachacha werd vroeger ook wel neodanzón en triple-mambo genoemd. Later werd de uitvoering iets aangepast tot de huidige dans ontstond: de chachacha, genoemd naar het geluid dat de zij-sluit-zij-pasjes in het basisfiguur maken op de vloer.
De dans werd in het Europese wedstrijdcircuit in 1953 geïntroduceerd door de beroemde Franse danser Pierre Jean Phillip Zurcher Margolie ('Monsieur Pierre') die in Londen een dansschool had.

In de jaren 50 en 60 zijn er echt honderden chachacha Lp's uitgebracht en velen zijn ook opnieuw uitgebracht. Ik heb enkele albums met mooie oude platenhoezen uitgezocht, het oog wil ook wat!




4 opmerkingen: